Naturalne sposoby na zwiększenie płodności

Płodność to zdolność do naturalnego poczęcia, na którą wpływa szereg procesów rozgrywających się w organizmie. Zaburzenia płodności są częstym problemem par nawet w wieku 20-30 lat, a w naturalny sposób płodność maleje wraz z wiekiem. Jest wiele metod na zwiększenie szansy na poczęcie dziecka, które mogą zastąpić terapię hormonalną czy leczenie farmakologiczne. Można po nie sięgnąć bez konieczności konsultacji z lekarzem i co najważniejsze – stosowane z głową nie zaszkodzą

Jakie czynniki kształtują płodność?

Chyba najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na płodność jest wiek – u kobiet powoli spada po 30 roku życia, przybierając na sile po ukończeniu 40 lat. Mężczyźni teoretycznie są płodni przez całe życie jednak badania wskazały, że również oni po 40 roku życia mają mniejsze szanse na poczęcie niż jeszcze 10 lat wcześniej. Na płodność może mieć wpływ środowisko życia, w szczególności zanieczyszczenie środowiska, a także sposób odżywiania się. Uboga dieta składająca się z przetworzonej żywności z pewnością nie wpływa korzystnie na organizm, a sytuację pogarsza jeszcze brak ruchu, przemęczenie czy życie w stresie. Męska i kobieca płodność może w dużej mierze zależeć od stanu zdrowia – przebytych chorób oraz przyjmowanych leków. Tak naprawdę ciężko jest ustalić, jaki czynnik obniża płodność, dlatego też w tym celu należy wykonać specjalistyczne badania i uzbroić się w cierpliwość.

Jak naturalnie zwiększyć płodność?

Jest wiele sposobów na naturalne zwiększenie płodności, bez uciekania się do preparatów farmaceutycznych kosztujących krocie. Wystarczy kilka sprawdzonych metod, by przyśpieszyć poczęcie oraz zapewnić maluszkowi zdrowy rozwój.

Zmiana diety – kobiety i mężczyźni starający się o dziecko powinni przyjrzeć się swojej diecie. Lekarze zalecają, by spożywać więcej produktów zawierających naturalne przeciwutleniacze, które walczą z wolnymi rodnikami, uczestniczą w procesie tworzenia się nasienia i poprawiają odporność organizmu. Są to surowe warzywa i owoce, orzechy, ziarna zbóż. Pary starające się o poczęcie powinny unikać ponadto w swojej diecie tłuszczy trans, które zwiększają ryzyko niepłodności owulacyjnej – można je znaleźć w margarynach, przetworzonych produktach spożywczych.

Rezygnacja z używek – podczas starań o dziecko alkohol i papierosy powinny zostać całkowicie odstawione – dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jeśli chodzi natomiast o kawę to nie jest ona polecana dla pań starających się o ciążę – badania wskazały, że kobiety spożywające 500 mg kofeiny na dobę potrzebują nawet 9 miesięcy więcej, by zajście w ciążę.

Olej z wiesiołka – o dobroczynnych właściwościach oleju z wiesiołka wiadomo już od wieków. Jego spożywanie reguluje gospodarkę hormonalną, a także łagodzi objawy związane z PMS. Substancje zawarte w oleju z wiesiołka poprawiają jakość śluzu szyjkowego u kobiet, dzięki czemu plemnik i mogą łatwiej dotrzeć do komórki jajowej. Olej przyjmuje się przez pierwsze 2 tygodnie cyklu i następnie odstawia do początku kolejnego cyklu, ponieważ powoduje mikroskórcze macicy i w razie zajścia w ciążę może przyczynić się do poronienia.

Ochrona plemników – dla niektórych może się to wydawać śmieszne, jednak panowie powinni zwrócić uwagę na jakość spermy oraz żywotność plemników. W okresie starań o dziecko powinni zrezygnować z gorących kąpieli w jacuzzi czy przebywania w saunie, a także unikać podgrzewanych foteli w samochodach. Ciepło oddziałujące na jądra niekorzystnie wpływa na żywotność plemników i jakość spermy. Badania wskazują, że podobny wpływ na jakość spermy mają fale pochodzące z promieniowania emitowanego przez smartfony.

Częsty seks – w okresie starań o ciążę pary powinny kochać się co drugi dzień. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo “trafienia” w owulację, a regularne stosunki korzystnie wpływają na jakość spermy, która jest produkowana cały czas. Dłuższe przerwy między zbliżeniami zalecane przez niektórych lekarzy nie mają większego sensu, a mogą przynieść wręcz odwrotny skutek.

Leave a Reply